Bij E-Care, het bedrijf van Edwin Bouman, werken 130 mensen, van wie ruim de helft via de banenafspraak, beschut werk of dagbesteding. Voor de bevlogen directeur is het een automatisme geworden om te denken in kansen, in plaats van beperkingen bij deze doelgroep. ‘Alles begint bij werk. Welk werk heb ik, wat heb ik voor mensen, en hoe laat ik die twee op elkaar aansluiten?’
Als je met Edwin in gesprek gaat over werken met mensen die een passende werkplek met begeleiding nodig hebben, weet je één ding zeker: je raakt niet uitgepraat. De bevlogen ondernemer heeft een brede kennis van de geldende wet- en regelgeving. Maar hij weet ook wie hij bij de gemeente, sociaalontwikkelbedrijven of scholingsinstituten moet vragen om zijn werknemers te helpen in hun ontwikkeling. Bij E-Care, dat kapotte producten zoals stofzuigers, koffiezetapparaten en strijkijzers repareert voor bedrijven en klanten, draait het vaak om de vraag: hoe maken we werk passend?
Het was economisch gedreven dat ze bij E-Care zijn gaan werken met deze doelgroep. Technisch personeel dat klein huishoudelijk apparatuur kon repareren was maar moeilijk te vinden. Daarom ging Bouman op zoek naar nieuwe mogelijkheden om personeel te werven. 'Zo zijn we rond 2000 gaan samenwerken met Scalabor, het sociaalontwikkelbedrijf uit de regio. Samen werken we aan het ondersteunen en ontwikkelen van mensen die een passende werkplek met begeleiding nodig hebben.'
We moeten niet kijken naar wat niet lukt, maar naar wat wél lukt
Je werkt met werknemers die extra begeleiding nodig hebben. Hoe organiseer je dat?
'We beginnen altijd bij het werk. Wat moet er gebeuren en welke mensen heb ik? We leiden iedereen op en begeleiden ze totdat we een werkproces hebben waarbij ze optimaal kunnen presteren en zich goed voelen. Dat is veelal in een team met duidelijke taken per medewerker. We denken dus altijd vanuit het werk, ik denk dat dat onze kracht is.'
En hoe gaat dat op de werkvloer?
'In het begin is er weleens weerstand als een iemand langzamer werkt of als er iets misgaat. Ik leg dan uit dat we niet moeten kijken naar wat niet lukt, maar naar wat wél lukt. En dat ik verwacht dat ze het werk dan beter verdelen, uitleggen of controleren aan zo’n collega. Voor sommige medewerkers bleek dat lastig. Daarom zetten we nu in ieder team werkbegeleiders in, die de dagelijkse ondersteuning bieden. Daarnaast hebben we een interne bedrijfsschool opgezet. Inmiddels heeft meer dan de helft van de medewerkers dit traject doorlopen. Er wordt nu anders naar een nieuwe medewerker gekeken. De huidige werkbegeleiders hebben bijna allemaal dit traject doorlopen en zo is er inmiddels sprake van herkenning van elkaars situatie en dat zorgt voor wederzijds respect en geduld.'
Hoe regel je de ondersteuning voor al deze mensen?
'We hebben drie jobcoaches in dienst, deels dankzij een jobcoachvergoeding. Zonder deze begeleiders zouden we nergens zijn. Op het werk hebben mensen uit deze doelgroep veel en vaak hulp nodig, op maat, dichtbij hun werkplek. Als er toch bijzonderheden zijn, schakelen we rechtstreeks met de klantmanagers van de gemeente of het UWV.'
Ik denk dat we als directie en management het werken met een hele diverse groep medewerkers inmiddels zo omarmd hebben, dat we het niet meer willen missen
Medewerkers kunnen bij E-Care van de ene naar de andere begeleidingsvorm of regeling switchen. Hoe gaat dat?
'Voor ons geldt dat iedereen een loonwaarde heeft, ook als die onder de dertig procent ligt, én dat iedereen een begeleidingsbehoefte heeft. Uit de combinatie van die twee aspecten volgt dat iemand in aanmerking komt voor een bepaalde regeling. Indien dat wijzigt, gaan we in gesprek met de medewerker en zijn klantmanager en kijken we wat het beste past. We spreken af wat we gaan doen en wanneer we dat gaan evalueren. Daarbij is er een woud aan regels waar je rekening mee moet houden. Daarop hebben we onze administratieve organisatie aangepast.
In de praktijk is zo’n verandering in inkomenspositie voor de medewerker wel beangstigend. Je ziet ook wel ‘vluchtgedrag’, waarbij medewerkers liever weer terugvallen op hun oude, vertrouwde situatie. Daarin begeleiden we ze samen met de gemeente zo goed mogelijk en proberen we de stress weg te nemen.'
In 2022 werd je uitgeroepen tot Inclusief Ondernemer van het Jaar. Inmiddels zit inclusief denken in je DNA. Zou je ooit nog ‘gewoon’ willen ondernemen?
'Nee, ik denk dat we als directie en management het werken met een hele diverse groep medewerkers inmiddels zo omarmd hebben, dat we het niet meer willen missen. Het levert een bijzondere sfeer en veel werkplezier op. Het is niet makkelijker, maar wel leuker en menselijker, warmer zeg maar. Bovendien is ons bedrijf inmiddels helemaal aangepast en vouwt het zich om deze mensen heen. De werkprocessen worden continu aangepast, de instructies zijn duidelijker dan voorheen en houden rekening met bijvoorbeeld taalproblemen.'
Ons bedrijf is inmiddels helemaal aangepast en vouwt zich om deze mensen heen
E-Care is voor deze mensen ook een veilige basis.
'En zij voor ons. De gemiddelde techneut wil verder, nieuwe dingen leren, hogerop. De groep waar wij het nu over hebben, is in eerste instantie gericht op het vinden van een solide basis. We zijn in staat dit voor hen te realiseren door de ladder te verlengen aan de onderkant, waardoor ze de eerste stap kunnen maken. Zo nodig kunnen ze iets langer de tijd krijgen om zich aan te passen en indien mogelijk, zich stap voor stap te ontwikkelen naar het niveau waarop ze zich prettig voelen. Als een volgende stap te hoog gegrepen is, kunnen ze ook weer terug.'
En ondertussen is E-Care gewoon een bedrijf met veeleisende klanten.
'Dat klopt. Wij moeten een hoge kwaliteit leveren, want we willen tevreden klanten. Uiteindelijk moet er gewoon gewerkt worden en geld verdiend worden.'
Maar wel op een heel sympathieke manier.
'Op een manier die veilig en maatschappelijk betrokken is. We hebben net een nieuwe collega: Kitty. Ze heeft in dagbesteding gewerkt, maar zat de laatste tijd thuis. Ze had nog nooit een betaalde baan gehad. Het is voor haar lastig om haar draai te vinden, voornamelijk omdat ze het moeilijk heeft met prikkelverwerking. We hebben haar nu gekoppeld aan iemand die hoogopgeleid is en ze heeft een fijne jobcoach. Het gaat met kleine stapjes, maar ik geloof dat ze het kan.'
Over E-Care
E-Care Reverse Logistics b.v. biedt oplossingen voor het goed en efficiënt afhandelen van geretourneerde en/of defecte consumentengoederen, zoals stofzuigers, strijkijzers en koffiezetapparaten. E-Care is ontstaan vanuit de verzelfstandiging van de Philips technische diensten.