Kitty switcht van dagbesteding en uitkering naar werk
Verhalen uit de prakijk
Sinds zes maanden is Kitty aan het werk bij E-Care in Duiven, waar ze intensief wordt begeleid door haar jobcoach. Kitty’s functie is nu de reparatie van stofzuigers. Moeilijk, maar het lukt. ‘Ik ben blij dat ik werk heb. Thuis keek ik vooral tv en verveelde ik me vaak. Hier leer ik veel.’

Kitty werkt vier dagen per week bij E-Care, het bedrijf waar directeur Edwin Bouman zich dagelijks inzet voor mensen die een passende werkplek met begeleiding nodig hebben. Hij zorgt dat ze zich prettig voelen, kunnen ontwikkelen én natuurlijk gewoon hun werk doen: klein huishoudelijk apparatuur repareren.
Voor Kitty vormt dit werk een behoorlijke uitdaging, vertelt ze. ‘Ik ben niet gewend aan vier dagen per week naar mijn werk gaan. Tot ik hier ging werken, was ik veel thuis. Dan keek ik tv of hielp ik mijn vader in de garage. Het is nieuw voor mij om te communiceren met collega’s. Ik moet ook nog leren hoe je apparaten repareert.’
De jobcoach leert me hoe ik mijn grenzen kan aangeven
Kitty werkt, net als haar collega’s, dagelijks aan het repareren van huishoudelijke apparaten. Ze doet nu vooral stofzuigers. ‘Ik weet nu hoe je op zoek gaat naar het probleem en wat je daarna doet.’ Er zijn twee jobcoaches bij E-Care die haar intensief begeleiden. Voor Kitty wordt het namelijk al snel te veel. De collega’s om haar heen, concentreren op werk, het licht en het geluid; soms overvalt het haar. ‘De jobcoach leert me hoe ik mijn grenzen kan aangeven en voor mezelf kan opkomen. Dat oefen ik nu. Het gaat al veel beter en soms gaat het zelfs vanzelf.’

Directeur Edwin is trots op Kitty. ‘Ik zie dat het moeilijk is voor haar, maar ik weet zeker dat ze zich kan ontwikkelen tot een volwaardige collega. Ik geloof in haar. Het gaat steeds beter.’ Kitty zelf geniet van de nieuwe wereld waarin ze zich bevindt. Pas had ze een etentje met collega’s. ‘Normaal doe ik nooit van die dingen. Ik vond het heftig in het restaurant. Er was fel licht, bijvoorbeeld. Er waren veel prikkels, dat is moeilijk voor mij. Maar we hebben lekker gegeten en gepraat over werk. En grappen gemaakt. Ik vond het gezellig om dit met collega’s te doen.’
Wat doet E-Care in het kader van Simpel Switchen?
E-Care Reverse Logistics biedt oplossingen voor het goed en efficiënt afhandelen van geretourneerde en/of defecte consumentengoederen, zoals stofzuigers, koffiezetapparaten, etc. Er zijn bij E-Care rond de honderddertig medewerkers in dienst, waarvan zeventig uit de banenafspraak, zes medewerkers op beschut werk, één actief via arbeidsmatige dagbesteding (WMO) en vijf op een re-integratietraject. Medewerkers kunnen op basis van hun ontwikkeling van de ene naar de andere begeleidingsvorm of regeling switchen.
E-Care is in samenwerking met Scalabor, het werkontwikkelbedrijf uit de regio, gestart met het begeleiden en ontwikkelen van mensen die een passende werkplek met begeleiding nodig hebben. Belangrijke reden: jong technisch opgeleid personeel was niet meer beschikbaar voor het repareren van klein huishoudelijke apparatuur. Inmiddels werkt E-Care uit volle overtuiging vanuit een ontwikkel- en doorstroommodel.